címoldal » metropolis

Dénes Dóra - 2003. november 17. (11:38)

Alföldi Róbert 'kisrendezése': Rómeó találkozása az ír kultúrával
Bemutatták az Irish Dance Invasiont

Egyedülálló ír táncműsort mutatott be az Irish Dance Invasion tánccsoport. A csapatot A Lord Of The Dance-ből ismert koreográfus és merész újításairól ismert társa kovácsolta össze néhány lelkes magyar műkedvelőből, és a Chrystal frontemberét nyerték meg maguknak, hogy készítsen vakmerő zenei alapot.

"Létezett dübörgés? Bűn? Csábítás? Élvezet? Létezés? Tánc? Eddig soha"- hirdette kváziszlogenként sztepptánc showjuk világpremierje előtt egy ír-magyar csapat. Ami eddig még nem volt, az csupán apró részletek profi kombinációja.

Kell egy csapat!



Az Irish Dance Invasion alapja egy lelkes, puskalábra hitelesített csapat. Ami ezt a show-t illeti, alapnak azt a tizennégy magyar fiatalt tekintsük, akik gimnázium, egyetem, vagy épp rendes, polgárinak mondott foglalkozásuk mellett sajátították el az ír tánc alapjait legalább egy év alatt, de a tánc azóta sem lett legfőbb pénzkereseti forrásuk.

Szükség van egy mentorra, aki fantáziát lát a lelkes műkedvelőkben. Ez esetben két ír koreográfusról beszélhetünk.

Közülük egy, bizonyos Stephen Scariff, A Lord Of The Dance tagja volt. Egykori munkakapcsolata Michael Flatley-vel és csapatával pillérje lett későbbi tánckoreográfiáinak.
 
Az előadás másik főszereplője, Ronan Morgan, aki amellett, hogy hazájában tanítja a táncot, leleményes újító hírében áll. Kettejük munkájának hála az ír tánc ezután nem, mint Flatley és követői marad meg a köztudatban. A kettőnek ugyanis legfeljebb annyi köze van egymáshoz, mint az Operaház tánckarának a Szegedi Kortárs Baletthez.

Kasza kompozíciók


Ronan Morgan
A zene kivételes igénynek kell, hogy megfeleljen. A hegedű, mint az ír hangzást meghatározó hangszer egyrészről nem hiányozhat, amit Mairead Nesbitt nevű fiatal lány szólaltat meg kitűnően. Másrészről a Chrystal együttes frontembere, Kasza Tibor ezúton mutatja meg, merész, kozmopolita kompozícióival is hiteles ír zenei alap hozható létre.

Zenéi közt hallhatunk latin andalgót, elektronikus-szintetikus dance zenét, ír vonós népzenét és megannyi hangulatdalt, amelyekért minden bizonnyal Zeneszerszők Országos Szövetsége öt évvel ezelőtt felkarolta a Chrystal alapítóját.

Nem utolsósorban Alföldi Róbertet kell megemlíteni, aki hivatalosan a darab rendezője, de elmondása szerint inkább abban működött közre, hogy az egységek show-vá áljanak össze. Értendő ez alatt a jelmeztervek kivitelezésében nyújtott segítsége is.

Ír-West Side


Stephen Scariff
Az előadott táncjátékhoz pedig egyfajta történeti leleményre is szükség volt. Ebben sincs forradalmi újítás, a tánckoreográfiákat egy motívumra fűzhetjük fel. Létezik egy fekete és egy fehér banda. Lehetnének cápák és rakéták, Montague-k és Capulettek, bármilyen tábor.

Noha itt nem a két tábor egy-egy ifja közt szövődik szerelem, de ugyanúgy lényeges a szerelmi szál, amelyet a svungos tánc mellett Jónás Andrea érzelmes-nosztalgikus dalai is megjelenítettek.


Féltékenység, kirekesztés, intavénás drogok, késhegyre menő küzdelem, amolyan nagyvárosi bevándorló-gettó jelenik meg előttünk a helyigénynek megfelelőn üres színpadon. Egy váratlan tragikus fordulat után azonban várható módon a két tábor kiegyezik, majd energikus raadásba kezd örömtáncosokhoz illően.